علیرضا صابرمنش؛ حسن احمدی؛ ناصر براتی
چکیده
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره ...
بیشتر
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره گرفته است؛ لذا در تحقیق حاضر تعداد 12 نفر از کارشناسان حوزه شهرسازی انتخاب شده و به گردآوری دادهها از طریق مصاحبه ی عمیق پرداخته شد. به این منظور در مرحله اول دادههای مستخرج از فرآیند گردآوری، در سهگام کدگذاری شده بود تا بر اساس آن مدل نهایی استخراج گردد؛ همچنین برای تسهیل در فهم مصاحبهها و استخراج نتایج، آنها کدگذاری شده است؛ که در سه مرحله خرده مقولهها، مقولههای میانی و مقوله های اصلی (نهایی) انجام شد. درنهایت از محتوای مصاحبهها درمجموع 176 کد شناسایی شد که بعد از حذف مشترکات 89 خرده مقوله در مرحله کدگذاری اولیه، 23 مقوله میانی در مرحله کدگذاری ثانویه و در مرحله کدگذاری نهایی تعداد 5 مقوله اصلی شناسایی گردید؛ شامل: کیفیت آموزش، شیوهها و ابزار؛ مدرسان و مربیان؛ عوامل اساسی آموزش؛ مهارتها؛ ارزشها و درنهایت روابط بین مقولات آشکار و مدل مفهومی منبعث از روش تحلیل کیفی با رویکرد استقرایی فراهم آمد؛ که بهصورت مدل نهایی تحقیق ارائه شد.